Keluarga
merupakan medan pertama dakwah sehingga ia harus
dijadikan sebagai asas utama dakwah dalam masyarakat, maka seluruh anggota
keluarga hendaknya menjadi pendokong pertama bagi kejayaan dan keutuhan dakwah.
Setiap aktivis dakwah yang mendapat dokongan penuh dari keluarga, maka dia akan
dapat berdakwah secara optimal. Tidak dapat dinafikan, seringkali hambatan bagi
seorang da’i itu sangat dirasakan apabila
keluarganya apatah lagi anak dan isterinya tidak mendokong dakwahnya. Inilah
yang difahami oleh musuh-musuh Islam tatakala mahu menghentikan dakwah ini
berkembang dengan mengembangkan serangan-serangan pemikiran dan hati yang
merosakkan batu asas ummat Islam kini.
Ikhwan dan akhwat fillaah. Dalam surat
At Tahrim telah dijelaskan ada tiga tips keluarga da’wah, yaitu kisah keluarga
Nabi Nuh, keluarga Asiah, dan keluarga Maryam.
Firman Alloh; "Alloh mengemukakan satu misal Perbandingan (yang menyatakan tidak ada manfaatnya) bagi orang-orang kafir (berhubung rapat Dengan orang-orang mukmin selagi mereka tidak beriman Dengan sebenar-benarnya), iaitu: perihal isteri Nabi Nuh dan isteri Nabi Lut; mereka berdua berada di bawah jagaan dua orang hamba Yang soleh dari hamba-hamba Kami (yang sewajibnya mereka berdua taati); Dalam pada itu mereka berlaku khianat kepada suami masing-masing; maka kedua-dua suami mereka (yang berpangkat Nabi itu) tidak dapat memberikan sebarang pertolongan kepada mereka dari (azab) Alloh, dan (sebaliknya) dikatakan kepada mereka berdua (pada hari pembalasan): "Masuklah kamu berdua ke Dalam neraka bersama-sama orang-orang Yang masuk (ke situ)". "dan Alloh mengemukakan satu misal Perbandingan (yang menyatakan tidak ada mudaratnya) kepada orang-orang mukmin (berhubung rapat Dengan orang-orang kafir kalau tidak terjejas keadaan imannya), iaitu: perihal isteri Firaun, ketika ia berkata: "Wahai Tuhanku! binalah untukku sebuah Rumah di sisiMu Dalam syurga, dan selamatkanlah daku dari Fir’aun dan perbuatannya (yang kufur dan buas), serta selamatkanlah daku dari kaum Yang zalim"; "dan juga (satu misal Perbandingan lagi, iaitu): Maryam binti Imran (ibu Nabi Isa seorang perempuan) Yang telah memelihara kehormatan dan kesuciannya (dari disentuh oleh lelaki; tetapi oleh sebab Kami telah takdirkan Dia mendapat anak) maka Kami perintahkan Jibril meniup masuk ke Dalam kandungan tubuhnya dari roh (ciptaan) kami; dan (sekalipun Maryam itu hidup di antara kaum kafir) ia mengakui kebenaran Kalimah-kalimah Tuhannya serta Kitab-kitabNya; dan ia menjadi dari orang-orang Yang tetap taat." (QS.66:10-12)
Ikhwan dan akhwat fillaah. Dari ayat diatas dapat dipahami bahwa keluarga Nabi Nuh menjadi contoh keluarga pertama. Nabi Nuh tidak mendapatkan dokongan dakwah dari seluruh anggota keluarga kerana istri dan anak beliau menolak seruannya. Penolakan mereka menjadi legitimasi masyarakat untuk menolak dakwahnya sebab Nabi Nuh tidak berjaya membuat keluarganya menjadi contoh bagi masyarakat yang di dakwahinya.
Hal itu sangat menyedihkan Nabi Nuh. Apalagi
ketika Alloh menurunkan azab kepada
orang-orang yang mengingkarinya, beliau sangat sedih sekali di saat beliau
menyaksikan sendiri putra yang dicintainya ikut tenggelam bersama kaum yang
durhaka. Nabi Nuh berdo’a seakan menyatakan keprihatinannya dengan kalimat: “wahai Robbku ….”sesungguhnya anakku termasuk
keluargaku dan sesungguhnya janji Engkau itulah yang benar. Dan Engkau adalah
hakim yang seadil-adilnya.” Alloh menjawab, “Hai Nuh,
sesengguhnya dia bukanlah termasuk keluargamu, sesungguhnya perbuatannya bukan
perbuatan yang baik, sebab itu janganlah kamu memohon kepadaku sesuatu yang
kamu tidak mengetahuinya …” (QS..11 ayat 36-48)
Ikhwan dan akhwat fillaah. Kisah
tersebut menjadi pelajaran bagi para aktivis dakwah, jangan sampai isteri dan
anak menjadi penghambat kelancaran dakwah. Sebagai aktivis dakwah hendaknya
berusaha membuktikan bahwa dia sudah mampu mengislamisasikan keluarganya
sekurang-kurangnya anak dan isterinya. Alloh telah mengharuskan setiap individu yang
beriman untuk menjaga keluarganya dari api neraka. Dalam firmannya: “Hai
orang-orang yang beriman jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka
(QS.66:6)
Ikhwan dan akhwat fillaah. Adapun contoh keluarga kedua adalah keluarga Asiah, keluarga ini menunjukkan bukan hanya anak dan isteri yang boleh menghambat dakwah bahkan juga suami, seperti Fir’aun kepada Asiah. Pengaruh hambatan suami terhadap dakwah isteri lebih besar kerosakannya daripada hambatan isteri terhadap dakwah suami sebab suami sebagai pemimpin keluarga. Asiah yang tetap istiqomah di jalan dakwah akhirnya disalib oleh suaminya sendiri agar ia dapat menghentikan dakwahnya. Sedangkan contoh keluarga yang ketiga adalah keluarga Maryam, sekalipun ia sebagai seorang istri tanpa suami namun dia tetap istiqomah dalam menegakkan dakwah bersama anaknya padahal sepanjang hidupnya ia banyak mendapatkan tentangan dari masyarakat.
Ikhwan dan akhwat fillaah. Adapun contoh keluarga kedua adalah keluarga Asiah, keluarga ini menunjukkan bukan hanya anak dan isteri yang boleh menghambat dakwah bahkan juga suami, seperti Fir’aun kepada Asiah. Pengaruh hambatan suami terhadap dakwah isteri lebih besar kerosakannya daripada hambatan isteri terhadap dakwah suami sebab suami sebagai pemimpin keluarga. Asiah yang tetap istiqomah di jalan dakwah akhirnya disalib oleh suaminya sendiri agar ia dapat menghentikan dakwahnya. Sedangkan contoh keluarga yang ketiga adalah keluarga Maryam, sekalipun ia sebagai seorang istri tanpa suami namun dia tetap istiqomah dalam menegakkan dakwah bersama anaknya padahal sepanjang hidupnya ia banyak mendapatkan tentangan dari masyarakat.
Ikhwan dan akhwat fillaah. Keluarga
dakwah harus berusaha membina seluruh anggota keluarga sebagai pendokong
dakwah. Lebih ideal lagi jika mampu membina mereka sebagai aktivis dakwah.
Contohlah keluarga Nabi Ibrahim alaihi salam, beliau mampu membentuk seluruh
anggota keluarga sebagai pendukung dan aktivis dakwah sekaligus. Seluruh
anggota keluarga baik isteri dan anaknya ikut terlibat aktif dalam menjayakan
tugas-tugas dakwah, sekalipun tugas dakwah itu sangat berat.Dalam rangka
memperluas dakwah Nabi Ibrahim menghijrahkan Hajar dan puteranya (Ismail) ke
tempat yang sangat jauh, gersang, tanpa keperluan asas yang mencukupi dan tanpa
penghuni yang dapat menjadi teman bagi mereka. Demi kelanjutan dakwah dan taat
kepada Alloh, Hajar rela ditinggalkan oleh
Nabi Ibrahim di tempat yang secara logik akal manusia mustahil untuk hidup.
Hajar tidak mengeluh, merayu dan memujuk beliau untuk tinggal bersamanya dan
tidak melarang Nabi Ibrahim pergi meninggalkannya. Keberanian Hajar bersikap
demikian didorong oleh keimanan dan keyakinan yang dalam terhadap kebesaran dan
kasih sayang Alloh Subhaanahu Wa Ta’ala. Hajar yakin bahwa rahmat Alloh sangat dekat dengan orang-orang yang taat
kepadanya.
Alloh berfirman:
“Sesungguhnya rahmat Alloh sangat dekat dengan orang-orang
yang berbuat kebaikan.” (QS.7:56)
Subhaanallooh …! Betapa
keberanian Nabi Ibrahim meninggalkan Hajar atas perintah Allah, keikhlasan dan
kesabaran Hajar menghadapi pelbagai ujian ditempat yang sangat gersang itu, tidak
disia-siakan Alloh Subhaanahu Wa Ta’ala. Alloh Subhaanahu Wa Ta’ala memberikan
air Zam-Zam yang ternyata dapat dinikmati seluruh kaum muslimin dari pelbagai
negara yang datang beribadah Haji atau Umroh sampai dunia ini berakhir. Air
zam-zam tersebut berkhasiat sesuai dengan apa yang diniati oleh yang
meminumnya. Juga didirikan ka’bah selanjutnya dibangunlah di sisinya masjidil
haram yang apabila setiap orang solat di dalamnya satu kali nilainya lebih
utama dari pada seratus ribu kali solat di masjid yang lain dan setiap berdo’a
dikabulkan Alloh Subhaanahu Wa Ta’ala. Selain itu ka’bah dijadikan sebagai kiblat
umat Islam sedunia. Begitulah Alloh Subhaanahu Wa Ta’ala memberikan keberkahan kepada keluarga yang
secara bersama-sama aktif terlibat dalam dakwah.
Ikhwan dan akhwat fillaah. Ada beberapa
perkara yang dapat kita lakukan untuk menghindari fitnah kehancuran keluarga
bahagia.
1. Menjalin komunikasi dengan baik
Komunikasi merupakan salah satu kunci
kejayaan keluarga aktivis da’wah. Komunikasi dapat membuat keluarga tetap
harmonis seiring dengan kesibukan dakwah. Tanpa komunikasi keharmonisan
keluarga sulit dipertahankan sebab mereka akan hidup dalam ketertutupan,
kesunyian, prasangka yang buruk, kesalahpahaman saling bermusuhan.
Komunikasi dapat menciptakan syurga duniawi
bagi aktifis dakwah sebab dengan komunikasi dapat mengungkapkan rasa cinta,
kasih sayang, kegembiraan dan perasaan lainnya.
Komunikasi yang baik juga membantu menjadi
sarana bermusyawarah dalam menyelesaikan permasalahan keluarga dan tugas-tugas
dakwah. Selain itu komunikasi dapat menjadi sarana pemenuhan hak anggota
keluarga sesuai dengan keperluannya bahkan komunikasi pun boleh menjadi sarana
dakwah dalam keluarga.
Oleh karena itu, betapa pun sangat sibuk berdakwah,
berkomunikasilah dengan keluarga dengan memanfaatkan berbagai sarana modern
yang ada. Elakkan dari 'take for granted' dengan
merasakan pasangan anda sepatutnya telah memahami apa yg anda harapkan
sedangkan rupa-rupanya dia belum betul-betul memahaminya. Situasi ini
seringkali berlaku terutamanya dalam usia perkahwinan yang masih muda.
Sekiranya kedua belah pihak tidak dapat berkomunikasi dengan baik kerana
ketegangan yang berlaku, mintalah bantuan daripada pihak ketiga yang paling
dipercayai untuk membantu.
Hindari dari mencetuskan dan melayan emosi
tegang dalam berkomunikasi, kerana emosi yang tegang itu berakarkan nafsu al
ammarah bi suu'. Sesungguhnya itu merupakan jalan untuk syaitan menyesatkan
kita daripada kebenaran dan menyusup masuk dalam menghancurkan kebahagiaan
rumah tangga!
"dan Bahwa Sesungguhnya Inilah jalanku (agama Islam)
Yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut
jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu)
mencerai-beraikan kamu dari jalan Alloh, Dengan Yang
demikian itulah Alloh perintahkan kamu, supaya kamu
bertaqwa." (6:153)
2. Pembahagian tanggung jawab yang jelas
Kesibukan aktivis dakwah dalam berdakwah
tidak menghapus atau mengurangi kewajibannya dalam rumah tangga baik untuk
suami ataupun isteri. Maka beban dan tugas yang dipikul aktivis dakwah sangat
banyak dan berat, baik ketika aktivis dakwah itu sebagai suami, isteri atau
anak. Buatlah tanggung jawab setiap anggota keluarga itu dengan jelas secara
'give and take'. Adakan pembahagian tugas sesuai dengan kewajiban dan
fungsinya. Hidupkan suasana keluarga dakwah yang saling membantu, saling
menolong dan saling meringankan beban bukan sebaliknya.
3. Memenuhi hak dan kewajiban
Setiap anggota keluarga berkewajiban memenuhi
hak yang lain. Sehingga dia pun layak untuk mendapatkan haknya. Sebagai seorang
suami walaupun ia sebagai aktivis dakwah, dia tetap berkewajiban mencari
nafkah.
Sebagai isteri sekali pun dia sebagai aktivis
dakwah dia tetap berkewajiban melaksanakan tugas-tugas rumah tangga. Sebaga
anak sekali pun sebagai aktivis dakwah dia tetap berkewajiban untuk berkhidmah
kepada kedua orang tuanya. Sebagai orang tua walau pun sebagai aktivis dakwah
mereka tetap berkewajiban mendidik anak-anaknya. Jika setiap anggota keluarga
melaksanakan kewajiban-kewajibannya, maka pada saat yang sama setiap anggota
mendapatkan hak-haknya.
Janganlah sekali-kali kita fokus untuk menuntut hak daripada pasangan kita, sebaliknya kita fokus untuk sentiasa menunaikan tanggungjawab kita dengan penuh kepercayaan begitu juga dengan pasangan kita tidak kira siapa yang harus dulu memulakannya. "Gain Your Trust. Trust Is Hard To Gain But Easy To Lose"
Ikhwan dan akhwat fillaah. Jadikanlah
keluarga kita sebagai batu asas dakwah dalam masyarakat. Sehingga keluarga kita
menjadi teladan bagi masyarakat di sekitar kita. Oleh itu, marilah kita
bersama-sama istiqomah melaksanakan tugas dakwah sampai ajal menjemput kita.
Semoga rumah tangga yang
dibina kekal hingga ke Jannah-Nya, Aamiin.. Walloohu A’lam
Bishshowaab.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar