Terlalu banyak fitnah-fitnah daripada kalangan mereka yang membenci wahabi (salafi) sedangkan tidak ada apa yang baru di bawa oleh mereka melainkan apa yang telah termaktub di dalam Al-Qur’an dan juga Hadis-hadis. Tapi malangnya mereka (anti wahabi) tidak mahu pun merujuk Qur’an dan Hadis atau merujuk pandangan ulama-ulama salaf atau merujuk sendiri buku-buku Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab yang sudah pun dijawab beliau segala tuduhan-tuduhan ke atas diri beliau. Ini kerana Islam tidak suruh umatnya menerima terus khabar atau berita yang tidak diketahui sejauh mana kebenarannya tetapi hendaklah diteliti terlebih dahulu berita tersebut. Firman Alloh Subhaanahu wa Ta’ala:
“Hai
orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang Fasik membawa suatu
berita, Maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah
kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal
atas perbuatanmu itu”. [1]
Di
kalangan anti-wahabi banyak membuat risalah-risalah untuk menyebarluaskan
kesesatan kaum wahabi. Malah saya sendiri telah menemui blog-blog dan laman web
di internet yang mengumpul semua fitnah-fitnah mereka ini. [2] Antara lain yang
paling popular ialah:
Muhammad
bin Abdul Wahab berpegang dengan aqidah Ibn Taimiyyah yaitu fahaman Tajsim [3]
atau Tasybih.
Padahal yang sebenarnya
fahaman Ibn Taimiyyah tidaklah begitu.
Kita lihat kata Ibn Taimiyyah dalam
kitabnya “Al-Aqidah Al-Wasitiyyah” :
“Maka ini adalah i’tiqad firqoh najiah (kaum
yang selamat) Ahli Sunnah Wal Jamaah yang beroleh pertolongan sehingga hari
Kiamat, yaitu beriman dengan Alloh Subhaanahu wa Ta’ala … Dan di antara (cara)
beriman dengan Alloh Subhaanahu wa Ta’ala ialah beriman dengan apa yang Dia
telah sifatkan diri Nya dengannya dalam kitab Nya dan dengan apa yang telah
Rasul Nya Muhammad Shollalloohu ‘alaihi wa sallam menyifatkan Nya dengannya,
tanpa tahrif (mengubah atau menukar ganti makna), tanpa ta’til (menafikan sifat
bagi Alloh Subhaanahu wa Ta’ala), tanpa takyif (menggambarkan rupa bentuk
sifat) dan tanpa tamthil (mengumpamakan makna dengan sesuatu).
Bahkan,
mereka (Ahli As-Sunnah Wal Jamaah) beriman, sesungguhnya Allah Subhanahu wa
Ta’ala tidak sebanding (Zat, Sifat-Sifat dan pentadbiran) Nya dengan sesuatu
apapun, dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Mereka (Ahli Sunnah
Wal Jamaah) tidak menafikan dari Nya apa yang Dia telah sifatkan diri Nya
dengannya, mereka tidak mentahrifkan perkataan dari tempat-tempat (atau maksud)
nya yang sebenar, mereka tidak mengilhadkan (menolak secara anti) nama-nama
Alloh serta ayat-ayat Nya, mereka tidak membentukkan rupa makna dan mereka
tidak mengumpamakan sifat-sifat Nya dengan sifat-sifat makhluk Nya, kerana
sesungguhnya Alloh Subhaanahu wa Ta’ala tidak ada yang menyamai nama Nya, tidak
ada yang menyetarai Nya, tidak ada yang menyekutui Nya dan tidak boleh
dikiaskan Nya dengan makhluk Nya…”[4]
Jelas
di sini I’tiqad Ibn Taimiyyah tidak mentajsimkan Alloh Subhaanahu wa Ta’ala
sama sekali. Hendaklah difahami betul-betul Aqidah ahli Sunnah Wal Jamaah
tentang sifat-sifat Alloh sebelum berkata sesuatu terhadap seseorang. Mereka
(anti-wahabi) secara melulu keluarkan kenyataan bahwa Muhammad bin Abdul Wahab
dan Ibn Taimiyyah sebagai Mujassimah, sedangkan apa yang di bawa oleh mereka
adalah merupakan apa yang di bawa oleh ulama-ulama salaf seperti imam Hanafi,
Imam Syafi’i, Imam maliki dan Imam Ahmad juga Imam Abu Hasan Al-Asy’ari dalam
kitabnya Al-Ibanah.
Abu
Hanifah berkata: “Alloh Subhaanahu wa Ta’ala tidak boleh disifati dengan sifat-sifat
makhluk; Murka Nya dan Ridho Nya adalah dua sifat di antara sifat-sifat Nya
tanpa takyiif. Inilah keyakinan Ahlus Sunnah Wal Jamaah yaitu Dia Murka dan Dia
Ridho; Dan tidak boleh dikatakan Murka Nya itu adalah siksa-Nya, dan Ridho-Nya
itu Ganjaran-Nya. Kita mestilah mensifati-Nya sebagaimana Dia sendiri yang
mensifati diri-Nya; Al Ahad, As-Shomad, Lam Yalid Wa Lam Yuulad, Wa lam yakul
Lahuu Kufuan Ahad. Dia Maha Hidup, Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha
Mengetahui, Tangan Alloh di atas tangan mereka, Tangan-Nya tidak (sama) sebagaimana
tangan-tangan makhluk-Nya, dan Wajah-Nya tidak (sama) sebagaimana wajah-wajah
makhluk-Nya”. [Al-Fiqh al-Absat, Hal. 56][5]
Imam
Ibnu Al Qoyyim pula menyebut dalam kitab Ijtima’il Juyuusy Al Islamiyah bahawa
Imam Al Syafi’i berkata: “Mengikut Sunnah yang aku berada di atas jalannya dan
begitu juga aku melihat sahabat-sahabatku daripada kalangan Ahli Hadis yang aku
mengambilnya daripada mereka seperti Sofyan dan Imam Malik dan lain-lain lagi,
ialah: Ikrar (pengakuan) bahwa sesungguhnya Muhammad adalah pesuruh Alloh Subhaanahu
wa Ta’ala, dan sesungguhnya Alloh adalah di atas `Arasy-Nya dilangit-Nya, Dia
mendekati makhluk-Nya sebagaimana Dia kehendaki, dan Alloh turun ke langit
dunia sebagaimana Dia kehendaki”. [Ijtima’
al-Juyuiusy al-Islamiyah; Hal. 165][6]
Antara
tuduhan-tuduhan ke atas wahabi lagi adalah seperti wahabi adalah mazhab baru,
wahabi menolak ulama, wahabi menyamakan Alloh Subhaanahu wa Ta’ala dengan
makhluk, wahabi mengingkari syafaat Nabi, wahabi mengkafirkan orang yang tak
sefahaman dengan mereka, wahabi membuat keganasan terhadap kubur di baqi’,
wahabi sesat dan sebagainya.
Sebagai
contoh terakhir, mereka (anti-wahabi) berkata wahabi membuat keganasan terhadap
kubur Baqi’ di Madinah [7]. Padahal mereka menyedari di sana kubur-kubur
tersebut telah ditinggikan dan dibinakan masjid di atasnya. Sedangkan Nabi
melarang kubur-kubur di tinggikan apatah lagi di binakan masjid di atasnya.
Sebuat atsar yang sahih diriwayatkan daripada Abdullah bin Hasanah berkata:
Sebuat atsar yang sahih diriwayatkan daripada Abdullah bin Hasanah berkata:
“Aku
lihat ‘Usman bin ‘Affan rodhialloohu ‘anhu memerintahkan agar diratakan kubur”.
Maka dikatakan kepadanya: “Ini kubur Ummu ‘Amr binti ‘Usman, maka beliau
menyuruh agar diratakan”. [8]
“Dari
Abi al-Hayyah al-Asadi berkata: Berkata kepadaku Ali bin Abi Tholib: Tidakkah
aku mengutus engkau atas apa yang telah Rasulullah mengutusku? Janganlah
dibiarkan satupun berhala kecuali engkau menghancurkannya dan tidak dibiarkan
sebuah kuburpun kecuali engkau meratakannya”.[9]
“Dari
Anas berkata: Rosululloh telah memakruhkan (makruh di sini bermaksud haram)
membina masjid di antara kuburan”.[10] Dan “Daripada Ibrahim an-Nakh’i:
sesungguhnya Nabi menegah orang yang mendirikan masjid di atas perkuburan”.[11]
Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam
juga bersabda: “Semoga Alloh Subhaanahu wa Ta’ala membinasakan Yahudi dan
Nasrani yang menjadikan kubur para Nabi mereka sebagai masjid-masjid”[12].
[1] Surah al-Hujraat ayat 6.
[2]
Anda sendiri boleh lihat betapa kejamnya mereka menuduh ulama-ulama salafi
dengan memberi fatwa-fatwa dan dalil-dalil yang tidak tepat untuk membuktikan
kesalahan wahabi. Mereka juga gemar memotong fatwa-fatwa menjadikan pendapat
ulama-ulama salafi adalah dipihak yang salah.
Antara lain blog-blognya:
www.ahlsunnah.overblog.com ,
www.bankwahabi.wordpress.com
www.abu-syafiq.blogspot.com
Antara lain blog-blognya:
www.ahlsunnah.overblog.com ,
www.bankwahabi.wordpress.com
www.abu-syafiq.blogspot.com
[3]
Yaitu menjisimkan Alloh Subhaanahu wa Ta’ala.
[4]
Rujuk -, Al-Aqidah Al-Wasitiyyah, Ibn Taimyyah, Tahqiq: Muhammad Ibn ‘Abd
Al-’Aziz Ibn Mani’, Ar-Riasah Al-’Ammah Li Al-Ifta’, Riyadh, Arab Saudi, 1412H,
Hal: 5-7. Dinukil dari pada Siapakah Ahli Sunnah Yang Sebenar? Oleh Dr. Azwira
Abdul Aziz, hal 47.
[5]
Dinukil daripada risalah ustaz Dr. Abdullah Yassin yang bertajuk Aqidah Imam
Empat Adalah Satu. Risalah ini merupakan teks seminar 'Ahli Sunnah Wal Jamaah
Arus Perdana', anjuran Gabungan Profesional Kelantan.
[6]
Ibid.
[7]
Terdapat satu risalah yang bertajuk “Keganasan wahabi di Jannatul Baqi”. Mereka
menyesatkan wahabi tidak lain dan tidak bukan mereka ingin di teruskan amalan
khurofat di kubur-kubur wali, kononnya mereka ingin mendapat berkat dengan
berdo’a dan bertawassul terhadap kubur-kubur wali.
[8]
Diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah, Abu Zar’ah dengan sanadnya yang sahih dari
Abdullah dan telah diwaridkan oleh Ibn Abi Hatim dalam “al-Jarah wa at-Ta’dil”
Jilid 3, hal 81-82.
[9]
Hadis Riwayat Muslim (3/61), Abi Daud (3/70), An-Nasa’i (1/128), at-Tirmizi
(2/153-154), Al-Baihaqi (4/3), At-Tayalisi (1/168), Imam Ahmad (741), dan ada
beberapa jalan pada Ibn Abi Syaibah dan at-Thobroni dalam as-Saghir hal 29.
[10]
Riwayat Ibn Abi Syaibah (2/185)
[11]
Riwayat Ibn Abi Syaibah (4/134)
[12]
Riwayat Bukhori dan Muslim.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar